MOOTTORINLÄMMITIN
Moottorilämmittimen tehtävä on helpottaa kylmäkäynnistystä. Se vähentää moottorin kulumista, pakokaasupäästöjä ja polttoaineenkulutusta.
TT-THERMO MOOTTORINLÄMMITTIMEN TOIMINTAPERIAATE
TT-THERMO moottorinlämmittimen toimintaperiaate on hyvin yksinkertainen. Lämmitin samanaikaisesti lämmittää ja kierrättää jäähdytysnestettä koko moottorissa. Se soveltuu useimpien vesijäähdytteisten moottoreiden lämmitykseen, esimerkiksi henkilö- ja kuorma-autoihin, traktoreihin, maansiirto- ja työkoneisiin ja mopoautoihin.
TT-Thermo letkulämmitin lämmittää moottorin tasaisesti ja nopeasti, toisinkuin perinteiset lohkolämmittimet tai muut sähkökäyttöiset moottorinlämmitimet. Lämmittimen runko on alumiinivalua. Lämmittimen pumppua käyttää hiiliharjaton sähkömoottori. Lämmittimessä on erilllinen lämmitysvastus, joka on tehokas ja lämmittää jäähdytysnesteen nopeasti. Lämmitin kestää glykolia, joka myös voitelee lämmitintä sekä estää korroosiota. Lämmittimen sisällä oleva vastus lämmittää jäähdystysnesteen maksimissaan 50-60 C°. Termostaatti ohjaa lämmitystä ja pitää lämpötilan saavutetussa lämpötilassa, mikäli maksimi lämpötila saavutetaan. Lämmitintä yleensä ei kannata käyttää niin kauan päällä että maksimilämpötila saavutetaan. Pumppu kierrättää jäähdytysnestettä jatkuvasti. HUOM ! Lämmitintä ei saa käyttää kuivana.
Lämmitin lämmittää normaalin henkilöauton moottorin ajokuntoon noin ½ tunnissa -15 C° pakkasella. Isommat moottorit vaativat pidemmän lämmitysajan, noin 40 minuutista yhteen tuntiin. Lämmitysaikaa voi säätää pakkasen purevuuden mukaan, koska moottori on eristämätön pakkasen vaikuttava jäähdytysteho kasvaa pakkasen kiristyessä. Älä käytä lämmitintä yli 2 tuntia päällä kerrallaan. Tällä lämmitintyypillä on paras hyötysuhde siten, että moottori lämmitetään mahdollisimman nopeasti käynnistyslämpötilaan, lopetetaan lämmitys ja sen jälkeen käynnistetään moottori. Parhaan omalle autollesi sopivan lämmitysajan pituuden saat tarkkailemalla moottorin käynnistys lämpötilaa eri asteisilla pakkasilla. Suositeltava moottorin saavutettu lämpötila, jolloin voi moottorin käynnistää ja lopettaa esilämmittämisen, on +5...+30 C°. Tästä korkeampaan lämpötilaan moottorin esilämmittäminen aiheuttaa tarpeetonta energiahukkaa, jolloin lämpöhäviöt eristämättömässä moottorissa kasvavat ja aiheutuu turhaa sähköenergian kulutusta.
Lue myös, miten TT-Thermo lämmittimet eroavat muista markkinoilla olevista lämmittimistä.